Het is zover de eerste blog in de maak. Ik heb lang getwijfeld om te gaan bloggen omdat ik steeds dacht, waarover moet ik schrijven? Ook kwam de vraag omhoog of er wel mensen zitten te wachten op nog een blog. De tijd heb ik gebruikt om te kijken wat ik zelf zou willen weten van een bepaald bedrijf, branche, dienst of persoon en kwam eigenlijk al snel bij de uitkomst dat het mij zou aanspreken als een blog een beetje over van alles zou gaan. Variatie zou mij dus aanspreken. De ene keer een goed onderwerp uit de branche en de andere keer bijvoorbeeld iets wat iemand heeft meegemaakt of nog op de bucketlist heeft staan. Zo hou je het luchtig en op zijn tijd juist inhoudelijk met wat meer diepgang.

Waar gaat het in deze eerste blog over?

Deze blog gaat over hoe ik erop kwam om ondernemer te worden en na een jaar ondernemerschap WOONHUYZ op te richten. Zo krijgen jullie een eerste indruk van mij, lees je over ervaringen die ik heb opgedaan en mijn bedrijf.

Het overkwam mij

Het was 2013 toen ik mijn laatste opdracht bij een woningcorporatie afgerond had. Ik had ongeveer alle afdelingen wel gezien en had inmiddels veel ervaring op gedaan. Ik zou opzoek gaan naar een nieuwe opdracht of vaste functie bij een woningcorporatie, maar had de pech dat w in een minder goeie tijd zaten waardoor er weinig functies waren in de woningbranche. Er kwam een andere tijdelijke klus op mijn pad bij een accountantskantoor hier in de regio en ik verving daar de duizendpoot die al jaren daar bergen werk verzette. Het was dan ook geen makkelijke opdracht om haar te vervangen omdat ik simpelweg niet aan haar jarenlange ervaring en dus ook haar kwaliteiten  voldeed. Ik had een goeie klik met één van de eigenaren en aangezien hij veel ondernemers sprak en ook zelf ondernemer was kon ik fijn sparren over het ondernemerschap met hem. Hij vroeg mij wat ik graag zou willen doen, of ik daarmee geld kon verdienen en wat ik er voor nodig zou hebben om dat op te starten. De opdracht nam ik mee naar huis….

Het idee

Na ongeveer een week had ik hier goed over nagedacht en kwam al snel op de woningmarkt terecht. Ik had zelfs al een soort lijnen uitgezet hoe ik het zou aanpakken. Al snel volgde mijn ontslag en ging ik onderzoek doen. Zo kwam ik in gesprek met een verhuurbemiddelaar die ook franchise kantoren had. Ik had eerst mijn bedenkingen na een eerste kennismaking, maar dacht ook direct als ik wil beginnen is dit een goeie manier omdat het fundament er al is. Denk aan een website, standaard formulieren, klantenkring, kennis. Ik zou hier dus goed mee kunnen starten en ging het voor een jaar proberen. Wat ik nog nodig had was een laptop, vervoersmiddel en een inschrijving bij de Kamer van Koophandel.

De start

Ik was overtuigd van mij eigen kracht omdat ik veel ervaring had bij woningcorporaties en ook bouwbedrijven en projecten zowel groot als klein. Ook had ik allerlei cursussen en opleidingen gedaan die betrekking hadden op de vastgoedbranche dus samen met fundament van  het franchisekantoor, mijn aangeschafte benodigdheden en een dosis doorzettingsvermogen en enthousiasme heb ik mij op 12 augustus 2013 ingeschreven als ondernemer bij de Kamer van Koophandel.

Ik had mij gelukkig voor augustus al twee maanden ingelezen en voorbereid en kon goed van start. Het ging een zware tijd worden van koude acquisitie, tegen muren aan lopen en af en toe een succesje.

En toen verder?

Tja hoe begin je als je nog geen woningen hebt maar wel een website die gevuld moet worden. Nou je probeert een ingang te krijgen bij je oude werk, andere con-collega verhuurmakelaars en je struint Marktplaats af naar advertenties die door eigenaren zelf zijn geplaatst. Vooral de laatste groep wil je bereiken. Ik belde op en probeerde voor een klein bedrag de verhuur te bevorderen en zei dat ik ook een screening deed op de kandidaten en een goed huurcontract zou opmaken. Zo nu en dan gooiden mensen nog net niet de hoorn op de telefoon en andere waren eigenlijk blij dat ik belde om hun te helpen. Op deze manier had ik toch binnen korte termijn een paar woningen online en kon ik laten zien wat ik in huis had.

Netwerken, moet dat echt?

Ja netwerken hoort er ook bij. Het was dan ook echt nodig dat ik flink ging netwerken en kwam er al snel achter dat ik een groentje was tussen de vele gevorderden ondernemers. Ik luisterde vooral heel goed en knikte met volle overtuiging alsof ik alles begreep  Eenmaal wat verder in het jaar dacht ik zelf ook al ver gevorderd te zijn als netwerker en melde mijzelf aan bij een vastgoedborrel want ik voelde mij zelfverzekerd en verstand van zaken in de vastgoed dat had ik wel. Eenmaal gemeld bij de ingang van het toen nog bestaande Koekenbier in Alkmaar. Als je het niet kent ik zou het moeten omschrijven zou ik zeggen dat je binnenkomt in de tent waar je opa nog na ontvangst van zijn toen nog bruin gekleurde loonzakje op vrijdag een flinke “neut” ging drinken om vervolgens zijn glaasje met inhoud neer te zetten op zo een donker houten tafel met zo een dik kleed waar het kaarsvet al jaren ingelopen is en waar je de geur die eruit komt niet meer kunt beschrijven. Beetje muf maar altijd gezellig en super knus. Zo een tent was het dus! Bij ontvangst stond een aardige dame en vroeg mijn naam en bedrijfsnaam. De man die net even verderop hoorde ik hardop met een schrijnend lachje zeggen. “Oh leuk dat je er bent, maar uh van wie ben jij de secretaresse” en hij grinnikte nog een beetje na om leuk gevonden te worden denk ik. Ik telde tot drie voordat ik kon zeggen “oh secretaresse! Nee joh ik neem alleen de telefoon op” Ik vervolgens dacht “onaardige man!” (gecensureerde versie van mijn gedachte). Daarachteraan dacht ik “dit gaat een eenzame borrel worden” Ik was nieuw in de branche en stond als vrouw in strakke spijkerbroek en colbert met hippe tres chique cowboy-booties tussen de doorgewinterde vastgoed hanen die vooral om hun eigen grappen moesten lachen, lekker amicaal deden met elkaar en als er zaken te verdelen waren vooral hun elle bogen gebruiken.

Na een jaar besloot ik WOONHUYZ op te richten en het franchise verhaal achter mij te laten.

Binnenkort het 2e jaar ondernemerschap en de start van “WOONHUYZ”.